Het Wadden-project

Enige weken/dagen geleden heb je een bezoek gebracht aan het Waddengebied en zelf ervaren hoe dynamisch dit gebied is: eb en vloed hebben er grote invloed op het leven in de Waddenzee en op de Waddeneilanden.

Wat ga je leren? (leerdoelen)

Na deze lessenreeks kun je:

  1. Uitleggen hoe de Waddeneilanden zijn ontstaan door natuurkrachten zoals water, wind en getijden.
  2. Beschrijven hoe mensen vroeger op de eilanden leefden en zich aanpasten aan het landschap.
  3. Vertellen wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog op de Waddeneilanden gebeurde.
  4. Uitleggen waarom de Waddenzee belangrijk is voor planten, dieren en mensen.
  5. Zelf geografische en historische informatie opzoeken met behulp van een atlas en internet.
  6. In een groep samenwerken aan een eigen presentatie of maquette van één eiland.

Eindproduct

Jullie maken in groepjes een poster en maquette van één Waddeneiland (Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland of Schiermonnikoog).
Op het einde van de vierde les presenteren jullie het eiland aan de klas tijdens een mini-expositie.

Stappenplan per les

Les 1 Dag 1 – Het ontstaan van de Waddeneilanden

Doel: begrijpen hoe de eilanden zijn gevormd.

Stap 1: Luister naar de uitleg van de docent over het ontstaan van de eilanden.
Stap 2: Zoek met je groep op:

  • Hoe oud zijn de eilanden?
  • Waar liggen ze?
  • Waaruit bestaan ze (zand, klei, kwelder)?

Stap 3: Teken de ligging van de eilanden op een kaart van Nederland.
Stap 4: Kies met je groep één eiland. Begin je poster of maquette met de kaart en beschrijving van de ontstaansgeschiedenis. Vul glazen potten met zand, klei etc.

Les 2 Dag 2– De eerste bewoning

Doel: ontdekken hoe mensen vroeger leefden op de eilanden.

Stap 1: Luister naar de uitleg over de eerste bewoners (terpen, vissers, boeren).
Stap 2: Zoek op:

  • Wanneer werd jouw eiland bewoond?
  • Hoe overleefden de bewoners?
  • Welke sporen zijn vandaag nog te zien (kerken, dorpen, terpen)?

Stap 3: Werk aan je eilandproject: voeg huisjes, dorpen of tekstkaders toe die iets vertellen over het vroegere leven.

Les 3 Dag 3– De Tweede Wereldoorlog op de eilanden

Doel: leren wat er tijdens WOII op de Waddeneilanden gebeurde.

Stap 1: Luister naar de uitleg over de oorlog op de eilanden (bunkers, Atlantikwall, bezetting).
Stap 2: Zoek op:

  • Wat gebeurde er op jouw eiland in de oorlog?
  • Zijn er nog bunkers of monumenten?


Stap 3: Voeg een kort stukje tekst, foto of miniatuur van een bunker toe aan je poster of maquette.

Les 4 Dag 4– Ecologische waarde en toekomst

Doel: begrijpen waarom de Wadden belangrijk zijn voor natuur en milieu.

Stap 1: Luister naar de uitleg over de Waddenzee als werelderfgoed en natuurgebied.
Stap 2: Zoek op:

  • Welke dieren en planten leven er op jouw eiland?
  • Wat zijn bedreigingen (plastic, toerisme, zeespiegelstijging)?

Stap 3: Werk het project af en oefen de presentatie.
Stap 4: Presenteer jullie eiland aan de klas tijdens de mini-expositie.

📋 Tips voor succes

  • Werk samen: verdeel de taken (onderzoeker, schrijver, tekenaar, spreker).
  • Noteer de bronnen die je gebruikt (atlas, website, filmpje).
  • Zorg dat de poster of maquette overzichtelijk is.
  • Gebruik duidelijke titels, plaatjes en korte teksten.
  • Wees trots op je eiland en vertel er enthousiast over!

🏁 Beoordeling

Je wordt beoordeeld op:

  • Kennis: heb je de informatie juist en volledig uitgelegd?
  • Samenwerking: werk je goed mee in je groep?
  • Creativiteit: is de poster/maquette verzorgd en duidelijk?
  • Presentatie: kun je jouw eiland goed toelichten?