Projectbeschrijving voor docenten

Lessencyclus: de Waddeneilanden en de Waddenzee  (vmbo klas 2)

Inleiding

In deze lessencyclus onderzoeken leerlingen hoe de Wadden en de Waddeneilanden door de zee en de tijd zijn gevormd. Ze werken in groepen van vier en bestuderen vier thema’s: het landschap, de (vroegste) bewoning, ecologie en de Tweede Wereldoorlog in de regio. Het eindproduct is een posterpresentatie met een maquette.

Data: 13, 14, 15 juli 2026 (?)

Vakoverstijgend Project – De Waddeneilanden

In dit project ontdek je de Waddeneilanden vanuit verschillende vakken: aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, wiskunde, Engels en Nederlands. Je werkt in groepen aan een eigen eilandproject dat bestaat uit onderzoek, creatieve opdrachten en een eindpresentatie.

Overkoepelend leerdoel

Je leert hoe natuurlijke processen, menselijke activiteiten en historische gebeurtenissen samen het karakter van de Waddeneilanden bepalen. Je onderzoekt en presenteert jouw eiland vanuit verschillende invalshoeken.

Eindproduct

Aan het eind van het project presenteert elke groep haar eiland tijdens een mini-expositie of ‘Waddenmarkt’. Je laat daarbij zien wat je hebt geleerd over geologie, geschiedenis, ecologie en toerisme. Visueel wordt dit ondersteund door een grote maquette van het Waddengebied, in het atrium

Lesopbouw (3 of 4 lessen van 150/200 minuten)

Elke les heeft dezelfde structuur:

  • 15 minuten uitleg over het onderwerp van de dag
  • 15 minuten atlas- en internetopdracht
  • 120 minuten werken aan het groepsproject (poster of maquette)

Vakopdrachten

πŸ”’ Wiskunde – Meten, schaal en oppervlakte

Leerdoel: Je leert meten, rekenen en schaal gebruiken bij het weergeven van een echt eiland in verkleinde vorm.

Opdracht:

  1. Meet op een kaart de lengte en breedte van jouw eiland.
  2. Kies een schaal, bijvoorbeeld 1 : 50.000 of 1 : 100.000.
  3. Bereken hoe groot jouw eiland op de maquette of poster moet zijn.
  4. Teken de juiste verhoudingen of bouw de vorm van het eiland op schaal.
  5. Bereken de omtrek en de oppervlakte van het eiland (benaderd met eenvoudige vormen).

πŸ“ Benodigdheden: atlas, liniaal, rekenmachine, papier, passer of geodriehoek.

βœ… Beoordeling:

  • Gebruikt schaal en meetkundige berekeningen correct.
  • Kan berekening uitleggen en koppelen aan de maquette.

πŸ“ Engels – Tourism promotion / Duits – Tourismus Beförderung

Leerdoel: Je leert informatie over jouw Waddeneiland in het Engels/Duits presenteren, gericht op toeristen.

Opdracht: Maak een Engelstalige/Duitstalige toeristische folder of korte video (1–2 minuten) over jouw eiland. Gebruik eenvoudige Engelse/Duitse zinnen om bezoekers te informeren en enthousiasmeren.

  • A short introduction of the island/ Eine kurze Einführung in die Insel
  • Main attractions (beaches, villages, nature)/ Hauptattraktionen (Strände, Dörfer, Natur)
  • One fun fact about history or wildlife/ Eine interessante Tatsache über Geschichte oder Tierwelt
  • An invitation: “Come and visit our island!”/ Eine Einladung: „Besuchen Sie unsere Insel!“

Voorbeeldzinnen:

  • Our island is famous for its beautiful beaches./ Unsere Insel ist berühmt für ihre wunderschönen Strände.
  • You can see many seals and birds in the Wadden Sea./ Im Wattenmeer kann man viele Robben und Vögel sehen.
  • During World War II, soldiers built bunkers on the dunes./ Während des Zweiten Weltkriegs bauten Soldaten Bunker in den Dünen.

βœ… Beoordeling:

  • Begrijpelijk Engels/Duits met juiste basisgrammatica.
  • Informatieve en aantrekkelijke inhoud.
  • Creatieve vormgeving of uitvoering.

πŸ“ Nederlands – Informatieve tekst schrijven

Leerdoel: Je leert een korte, duidelijke informatieve tekst schrijven over een onderwerp van jouw eilandproject.

Opdracht: Schrijf een tekst van ongeveer 200 woorden over één aspect van jouw eiland, bijvoorbeeld:

  • Ontstaan van het eiland
  • Eerste bewoners
  • Natuur en dieren
  • Oorlogsgeschiedenis

Gebruik deze structuur:

  • Titel
  • Inleiding – waarover gaat je tekst?
  • Middenstuk – belangrijkste informatie in 2 alinea’s
  • Slot – waarom is dit interessant of belangrijk?

πŸ“š Tips:

  • Gebruik feiten uit je onderzoek, geen meningen.
  • Controleer spelling en zinsbouw.

βœ… Beoordeling:

  • Duidelijke structuur met titel, inleiding, midden en slot.
  • Informatieve inhoud en juist taalgebruik.

 

πŸ“ Biologie– ecologie van de Wadden 

Leerdoel: je onderzoekt en presenteert wat de ecologie van de Wadden bijzonder en kwetsbaar maakt.

Opdracht: onderzoek welke dieren er leven in het Waddengebied:

  • Vogels, zowel tijdelijke bezoekers als vaste bewoners
  • Zoogdieren en zeezoogdieren
  • Vissen
  • Schaaldieren en weekdieren
  • Planten van land en water

πŸ“š Tips:

  • verzamel afbeeldingen en artikelen.
  • Deel de afbeeldingen in naar categorie.
  • maak bedreigingen zichtbaar.

βœ… Beoordeling:

  • Logische indeling en fraai vormgegeven.
  • Informatieve inhoud.

πŸŽͺ Waddenmarkt – Eindpresentatie per groep

  • De maquette of poster (aardrijkskunde en geschiedenis)
  • De Engelse folder of video (Engels)
  • De informatieve tekst (Nederlands)
  • De schaalberekening (wiskunde)

Bezoekers kunnen vragen stellen en stemmen op het eiland dat het best is gepresenteerd.